Mode

Danskerne Skriger Mod Designerne: Mere Mode, Tak!

Nogle kalder os krævende, mens andre ser os for det vi er: informerede og fri forbrugere, der brænder for at se ud på den måde, vi har lyst til. Vi har de seneste år set en enorm efterspørgsel på modetøj i Danmark, og det har kunnet mærkes ud i hele verden. Selvom Danmark kun er et lille land, med godt og vel 6,5 millioner indbyggere, så er vi gode til at brokke os.

Det er nu nok heller ikke for sjov, at vi kalder ”brokkeri” for danskernes uofficielle nationalsport. Vi er nemlig rigtigt gode til det, og det til trods for, at alle undersøgelser viser at vi er verdens lykkeligste folk. Så når vi brokker os, så er det altså ikke fordi ting går os på i nogen nævneværdig grad: vi har bare øje for ineffektive ting der kunne være bedre, og holder os ikke tilbage fra at kommentere på det.

Når designerne alligevel retter ind for presset, så bliver de til gengæld også belønnet. Danskerne elsker deres nunoo tasker, og vi bruger et ganske betydeligt beløb på mode hvert eneste år. Vi er et lille land, men vi er købestærke, og giver samtidig designerne noget feedback, der kan hjælpe dem med at øge salget på verdensplan.

Det er faktisk en af de helt store udfordringer for virksomheder der opererer udenfor Danmark. Der sidder man stadig fast i den gammeldags virksomhedsstruktur, hvor chefen styrede alting med jernhånd, og ingen kunne finde på at sige ham imod. Denne form for styring har vi for længst gjort op med her i landet, og det har virkelig styrket os. Det er nemlig ofte de ansatte, der har den bedste føling med hvilke problemer og muligheder der er i virksomheden. Når chefens ego står i vejen for, at de kan åbne munden og sige deres mening, så formår man ikke at udnytte ressourcerne til det fulde potentiale, og risikerer at lukke ned når det kunne have været undgået.

Lande i hele verden har selvfølgeligt fået øjnene op for den danske model, og er langsomt ved at lave lignende forsøg. I modeverdenen er det dog stadig noget sløvt, og det er faktisk grunden til, at de danske opråb bliver taget så godt imod. De ansatte tør nemlig ikke åbne munden, af frygt for fyring eller reprimander fra chefen, men de danske kunder tordner frem og peger på alle problemerne. Når kunderne brokker sig så kraftigt, og så direkte, så er det ikke noget en chef kan se bort fra.

Der er en grund til, at vi er så langt fremme i Danmark. Vi har tøj fra zizzi til store kvinder, og vi arbejder helt generelt på, at skabe lige muligheder for alle. Den bedste vej til at åbne mulighederne og skabe lighed på, er ved at kommunikere direkte og ærligt.

Hvad synes du om tjenesten?