Kultur er en vigtig del af nutidens forretningsliv. Hvis du ikke har forståelse for den kultur du ønsker at handle med, vil du muligvis skabe en uventet ubehagelig situation. Du bliver nød til at forstå den kultur du handler med, da ikke alle vil opfatte tingene ens i alle lande. Vi lever i en verden hvor globalisering spiller en stor rolle på vores vaner, hverdag og vores liv i det hele taget. Hvis du går en tur gennem strøget vil du opleve mange forskellige kulturelle indtryk på din vej. Du vil se en sushibar, en italiensk restaurant og en kaffebar. Alle disse ting, er ikke noget vi i Danmark har skabt, men ting som vi har taget til os gennem andre kulturer. Dette gælder også i forretningslivet. Hvis vi ser på et velkendt produkt som en iPhone, vil du se komponenter produceret i hele verden. Måske er skærmen fra USA, mens alt elektronik er fra Kina. For at kunne handle med andre lande, skal vi forstå dem. I Kina er der en væsentligt højere magtdistance end vi har i Danmark. Det vil derfor være naturligt for os i Danmark at blive inddraget i beslutninger der påvirker os. I Kina er dette ikke tilfældet. Her ser vi i høj grad at der er en stor forskel mellem rig og fattig, samt chef og arbejder. Ligeledes ses der klare forskelle i den måde vi holder møder. I Danmark har vi en klar agenda i det at vi går direkte til forretningsdelen, efter blot få minutter. Dette virker naturligt i det danske erhvervsliv. I Kina handler handel i høj grad om tillid og personlige forhold. Dette kan være frustrerende for en dansk forretningsmand, da en kineser ønsker flere middage og samtaler, før samtalen kommer over på et forretningsmæssigt spor. Det er meget vigtigt for forretningsmændene i Kina at opbygge et forhold til dem, de ønsker at lave forretninger med. Hvis man begynder at snakke om forretning ved første møde, med en mand fra Kina, vil dette blive opfattet som respektløst og usympatisk. Sådan er det i store dele af verden. Vi handler meget med geografisk nære lande, som i høj grad minder om os kulturelt, med samme værdier og agenda med et forretningsmøde. Når vi i den vestlige verden holder møder, er vi indforstået med at dette er forbeholdt forretningsmæssige interesser og ikke personlige interesser. Dette kan være en kritisk faktor for succes i mange virksomheder. Kina er blot et typisk eksempel på at vi bliver nød til at forstå og imødekomme andre værdier, hvis vi ønsker at benytte sig af hinandens ekspertiser. Der er forskellige forretningsskikke i alle lande, dog ses det at de nærtliggende lande, oftest har en lignende kultur.