Har du nogensinde hørt om den krig, der i lang tid hærgede imellem Coca Cola og Pepsi? Det var den såkaldte Cola-krig, og den stod på i mange år. De to selskaber ville i deres reklamer angribe den konkurrerende virksomhed, og altså forsøge at overbevise befolkningen om, at de var det bedre valg. Det førte til mange sjove, og af og til pinlige, reklame-indslag, og i sidste ende hjalp det nok begge selskaber med at få mere opmærksomhed og derved en højere omsætning.
En af de interessante ting var dog, at Pepsi forsøgte at afslutte krigen ved at lade befolkningens smagsløg bestemme. De inviterede folk ind til en blindsmagning imellem Coca Cola og Pepsi, og spurgte dem så hvilken de foretrak – uden at dem der smagte på den søde drik, vidste hvilket glas indeholdt hvilken slags cola. Resultatet var klart og tydeligt: når folk ikke kunne se etiketten, foretrak de fleste smagen af Pepsi!
Det burde have været nådesstødet i den krig, burde det ikke? Men det var ikke tilfældet. I sidste ende var det faktisk Coca Cola der vandt: de fleste folk foretrak at købe Coca Cola, selvom de fleste i en blindtest ville foretrække smagen af en Pepsi. Det gør det meget tydeligt, at vi ikke altid handler helt rationelt: branding og reklamer kan have en enorm indflydelse på den måde vi træffer vores valg på, og nogle gange handler vi derfor ikke i vores bedste interesse.
På bilmarkedet er det nøjagtigt det samme spil vi ser. Nogle mærker reklamerer på livet løs, og forsøger at sætte deres bilmærke, eller specifikke modeller, i forbindelse med alle de ting kunderne drømmer om. Du ser succesfulde mænd køre rundt i lækre sportsbiler, mens de lever det gode liv. Bilen gør dig logisk nok ikke hverken succesfuld eller rig, men det er alligevel noget der går ind og skaber rod i vores indre prioriteter og har indflydelse på vores valg af bil. Hvis man sammenligner på et logisk grundlag, er det tydeligt at man får mere for prisen med en Dacia: men fordi de ikke reklamerer ligeså aggressivt, er der mange der overser dem.
Derfor kan det godt betale sig, at søge hen i det ukendte, når man er på jagt efter en ny bil eller et andet produkt. Ved med vilje at ignorere de store og kendte mærker i sin søgen, kan man nemlig finde de producenter der bruger deres penge på at producere høj kvalitet til en fornuftig pris, frem for dem der bruger hele budgettet på reklamer. Det kan være lidt udenfor ens komfortzone at skulle overveje mærker man ikke har hørt om før, men fuldstændigt som med biler fra Dacia, så er der altså rigtigt god kvalitet til rigtigt gode priser derude.