I denne artikel vil vi diskutere en problemstilling man som leder ofte kan blive udsat for når man driver forretning: hvad er egentlig omkostningerne ved at udskifte en medarbejder i forhold til at beholde dem? Højst sandsynligt kan vi ikke give et definitivt svar, men vi kan prøve at trække på noget forskning, der undersøger denne problemstilling.
En ansat
En ansat er en, der i løbet af sin karriere bliver specialist inden for et givent område. Denne ansatte kender rutinen og kender kunderne indgående. Han eller hun har ofte direkte kontakt til den enkelte kunde. En kontakt du som leder måske ikke har. Samtidig er den ansatte en del af dit team og har direkte indflydelse i det sociale og har kendskab til hvordan I arbejder med den enkelte kunde.
Hvad gør du når en ansat ikke gør det godt nok?
Dette spørgsmål er et som mange ledere har stået overfor i deres karriere. En ansat behøver ikke nødvendigvis være et generelt problem, men måske er der et nyt system de ikke vil bruge, eller måske har de opført sig upassende på kontoret. Men hvilke muligheder har du så som chef? Generelt skal du overveje: skal jeg fyre den ansatte eller skal jeg uddanne ham i, hvordan han kan blive en bedre ansat?
Hvad koster oplæringen og velkomsten?
Det er ikke gratis at oplære en ansat og er ofte relativt dyrt. Oplæringsseminarer og undervisning kan koste en forretning tusindevis af kroner, og dertil kommer at de ofte skal bruge medarbejdere fra andre afdelinger, der dermed ikke har tid til at udføre deres eget job. Dette kan resultere i at firmaet misser deadlines eller andre vigtige aftaler til fordel for oplæring af en ny ansat.
Udgifter ved jobsamtalen
At holde jobsamtaler er en lang og trættende proces. Mange dyre fejl kan opstå, hvis man vælger den forkerte kandidat . Hvis en virksomhed skal trives er det vigtigt at man ansætter de rigtige mennesker, der har lyst til at blive længe hos firmaet. Jobsamtalen selv kan inkludere rejseudgifter hvis kandidaten kommer langvejs fra, og hvis der er flere, der skal til samtale kan det hurtigt blive dyrt. Men mest problematisk er det at ledere (ofte flere) skal deltage i samtalerne, hvorfor de bliver nødt til at bruge store dele af deres tid på dette i stedet for at arbejde.
Fordelene ved at beholde
Overordnet set når man forsker i hvad tænketanke har at sige på dette område viser det sig hurtigt at hvis det overhovedet er muligt bør man beholde en ansat og i stedet forklare hvad han eller hun gør forkert i sit job, men mest af alt forklare hvad de skal gøre for at gøre det rigtigt. Beholder man sin medarbejder og udlærer ham korrekt giver du personen chance for at forbedre sig samtidig med at I slipper for alle de udgifter, der er forklaret ovenfor. Samtidig er det godt for den overordnede moral at man ikke fyrer en medarbejder så snart der er et problem. Ved at beholde ham fortæller du samtidig indirekte de andre ansatte at selv hvis de begår en fejl bliver de ikke øjeblikkeligt fyret.
Generelt sørg for at moralen er god
Moralen på arbejdspladsen er det vigtigste aspekt, og der er mange ting du kan gøre, men meget forskning viser at så simpel en ting som at få en god frokost leveret udefra kan forhøje moralen massivt. Sørg for at der er noget lækker mad til dine ansatte, så er de mere motiverede for at forblive i firmaet og arbejde lige den tand hårdere end de ellers ville.
Konklusion – behold din medarbejder hvis muligt
Det er svært at give en klar definition, for nogle gange kommer man bare ikke udenom at man skal fyre medarbejderen. Man skal bare som leder være klar over at det vil være dyrt i sidste ende. Oplærer du derimod den ansatte er der meget bedre chance for at ikke taber penge på overgangen. Derfor: hvis du kan så behold din medarbejder og forklar stille og roligt og helt præcist hvad de er nødt til at gøre for at blive bedre – alle ansatte er interesserede i ikke at blive fyrede.